«Відкриття народжуються там, де закінчуються знання вчителя й починається нове знання учня» К. Федін

понеділок, 25 листопада 2013 р.

Урок 2. Тема уроку. Заголовок, його відповідність змісту тексту. Добір заголовків до текстів.

Тема уроку. Заголовок, його відповідність змісту тексту. Добір заголовків до текстів.
Мета уроку.      
Вчити школярів добирати заголовки до текстів, встановлювати їхню відповідність змісту того чи іншого тексту; розвивати усне мовлення, творче мислення, вміння будувати зв’язні висловлювання.
Обладнання:
підручник М.С. Вашуленко, С.Г.Дубовик  “Українська мова”, роздаткові картки.


Хід уроку
І Організаційний момент.
ІІ Актуалізація опорних знань учнів.
 1. Мозковий штурм.
 – Яку тему вивчаємо?
 – Що таке текст?
 – Як розміщені речення в тексті?
 – Що можна дібрати до тексту?
2. Перевірка домашнього завдання.
 – Який заголовок до тексту ви дібрали?
 – Що означає слово гроно?
 – Скільки складів у даному слові? Який склад наголошений?
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
 – Сьогодні на уроці ми продовжимо роботу над темою “Текст”. Будемо вправлятись у доборі заголовків до текстів.
 Заголовок повинен відповідати змісту тексту, тобто, прочитавши заголовок, можна зрозуміти, про що йтиметься в тексті.
ІV. Осмислення нових знань.
 1. Творча вправа.
 – Прочитайте текст, записаний на дошці.
 Настав (вечір, ранок, полудень). (Сховалося за обрій, стало серед неба, зійшло) сонечко.
 Дмитрик (ліг у ліжко, заснув, прокинувся). Швидко вмився, (пообідав, поснідав, повечеряв) і пішов до школи.
2. Встановлення і вирішення проблеми.
 – Про який час доби йдеться в тексті? Доведіть, що це ранок?
 – Яке із речень вам допомогло це зрозуміти?
 – Які слова в дужках є зайвими?
 3. Запис тексту в зошити. Добір заголовка.
 Ранок
 Настав ранок. Зійшло сонечко. Дмитрик прокинувся. Швидко вмився і пішов до школи.
4. Поширення речень.
 – Діти, давайте поширимо дані речення. (Усно)
 – Одне із поширених речень запишіть у зошити. (На вибір)
 – Складіть схему поширеного речення.
 5. Робота з підручником.
 а) Вправа 209.
 – Читання тексту.
Учні читають по реченню, переконуються, що їхній зміст незрозумілий. Лише з останнього речення можна зрозуміти, що лікарня була для книжок
 – Добір заголовка до тексту.
Із завдання 3 діти обирають потрібний заголовок. Свій вибір пояснюють. Доходять до висновку: усі заголовки незрозумілі, окрім останнього
За допомогою питань учні будують зв’язне висловлювання (питання записані на індивідуальних картках)

 – Що насправді влаштували учні в школі?
 – Що про це свідчить?
 – Як саме діти лікували книги?
 – Що потрібно робити, щоб книги не хворіли?
 – А ви бережете книги?
 Учні усно будують розповідь, добирають заголовок. Під керівництвом учителя записують в зошити
Фізкультхвилинка.
 Руки на пояс ставимо всі,
 Будем стрибати, мов горобці.
 Скік вперед і скік назад,
 Скік вперед і скік назад
 Крильця вниз всі опустили
 І на місці походили.
 б) Вправа 210 (творча)
 За допомогою питань учні будують зв’язне висловлювання (питання записані на індивідуальних картках)
 в) Вправа 211.
 – Читання тексту.
 – Добір заголовку.
 – Усний переказ тексту.
 V. Узагальнення і систематизація знань.
1. Сприймання на слух текстів. Добір до них заголовків.
 а) У саду росте вишня. Цій вишні вже десять років. Ще дідусь посадив її. На ній багато ягід. Ми любимо сидіти під вишнею.
 б) Дятел усе життя проводить у лісі. На деревах він знаходить собі їжу. У дуплах дерев влаштовує своє гніздо. Основна їжа дятла – комахи.
 в) У парку було багато лип і тополь. Ми пішли в ліс за грибами. У зоопарку діти бачили слона, бегемота, ведмедів.

 2. Створення проблеми.
 – Чому ви не змогли дібрати заголовок до третьої групи речень?
 – Доведіть, що це не текст?
VІ. Підсумок уроку.
 – Що ми вчилися робити на сьогоднішньому уроці?
 – Чи сподобалось вам добирати заголовки до текстів?
 – Чи завжди до тексту можна дібрати заголовок?
 VІІ. Домашнє завдання.
 Вправа 212 ( пояснити виконання). Підготувати прислів’я або загадки про книги.

Немає коментарів:

Дописати коментар